Zwrot podatku VAT

Zwrot podatku VAT dla gospodarstw domowych wykorzystujących paliwa gazowe

PODSTAWOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE REFUNDACJI PODATKU VAT DLA ODBIORCÓW PALIW GAZOWYCH

O refundację mogą ubiegać się osoby, które używają gazu do ogrzewania domu lub mieszkania, ich źródło ciepła zostało zgłoszone w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz nie zalegają
z płatnością rachunków, określono także progi dochodowe.

Wniosek o refundację składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.

Nie ma refundacji VAT ceny gazu wykorzystywanego w kuchni (go gotowania) i łazience (do podgrzewania wody).

Warunki uzyskania zwrotu VAT

Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:

·         2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,

·         1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca
i gospodarująca. Z kolei gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.

Wnioski o refundację podatku VAT składa się za okres:

·         Od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. – wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.

·         Od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. – wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2024 r.

Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:

1.      fakturę VAT dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne. Odbiorca paliw gazowych w gospodarstwach domowych to osoba, która dokonuje zakupu paliwa w znaczeniu pierwotnym jako strona umowy z dostawcą paliwa (umowa do wglądu),

2.      dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.

3.      dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:

Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. Urząd uzyskuje dane dotyczące podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.

Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów, takimi dokumentami mogą być:

- dowód zasądzenia alimentów,

- informacje o dochodach uzyskanych z gospodarstwa rolnego,

- informacje o przyznanym stypendium,

- informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.

Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych:

1.      w 2021 r. – w przypadku wniosku za dany okres złożonego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca 2023r.

2.      w 2022 r. – w przypadku wniosku za dany okres złożonego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r.

3.      w 2023 r. – w przypadku wniosku za dany okres złożonego po raz pierwszy w okresie po dniu 31 lipca 2024 r.

Wniosek składa się:

Do dnia 30 września 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT.

Po dniu 30 września 2024 r. – w terminie 30 dni w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliw gazowych, która jest przedmiotem wniosku.

1.      w odpowiednim urzędzie lub ośrodku pomocy społecznej

2.      za pomocą środków komunikacji elektronicznej:

·         Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:

·         Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany

·         Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę - Wyślij pismo ogólne

·         przy użyciu aplikacji mObywatel

Odpowiedzialność karna

Informacje przedstawione we wniosku o refundację podatku VAT składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.''. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.