LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA
CZĘŚĆ I: lista wg art. 8a ust 1 pkt 1:
NAZWA JEDNOSTKI |
ZAKRES PORADNICTWA |
ADRES |
TELEFON odpłatność połączeń |
DOSTĘPNOŚĆ dni i godziny |
WWW |
KRYTERIA DOSTĘPU |
|
RODZINNE |
|||||||
1 |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce |
Poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem |
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 10a, 17-200 Hajnówka
|
tel. 856825983; 856823642, (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. –pt. w godz. 730 do 1530 |
bip.pcprh.wrotapodlasia.pl
|
dzieci, kobiety, mężczyźni (niezależnie od kryterium dochodowego, osoby i rodziny potrzebujące wsparcia) |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hajnówce |
Poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, doradztwo zawodowe, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie interwencja kryzysowa, profilaktyka uzależnień, prawa dziecka, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wspomaganie szkół, przedszkoli i placówek oświatowych. |
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 10A 17-200 Hajnówka,
|
tel. 85 682 23 05 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. – pt. w godz. 730 – 1530 Indywidualne porady pracowników pedagogicznych 800 –1800 |
poradnia@poradniahajnowka.hekko.pl |
Dzieci od momentu urodzenia i młodzież ucząca się oraz rodzice, nauczyciele, wychowawcy, specjaliści szkół, przedszkoli, placówek oświatowych. |
|
3 |
Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego (zlecenie NFZ) |
Kryzysy psychiczne, stany depresyjne, myśli samobójcze |
Fundacja ITAKA skr. pocztowa 127 |
800 70 2222 bezpłatna infolinia |
24 godz. przez 7 dni w tygodniu
|
www.liniawsparcia.pl porady@liniawsparcia.pl |
Dla osób będących w kryzysie psychicznym |
PEDAGOGICZNE |
|||||||
4 |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hajnówce |
Poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, doradztwo zawodowe, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie interwencja kryzysowa, profilaktyka uzależnień, prawa dziecka, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wspomaganie szkół, przedszkoli i placówek oświatowych. |
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 10A 17-200 Hajnówka,
|
tel. 85 682 23 05 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. – pt. w godz. 730 – 1530 Indywidualne porady pracowników pedagogicznych 800 –1800 |
poradnia@poradniahajnowka.hekko.pl |
Dzieci od momentu urodzenia i młodzież ucząca się oraz rodzice, nauczyciele, wychowawcy, specjaliści szkół, przedszkoli, placówek oświatowych. |
POMOC SPOŁECZNA |
|||||||
5 |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce |
Poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem |
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 10a, 17-200 Hajnówka
|
tel. 856825983; 856823642, (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. – pt. w godz. 730 do 1530 |
bip.pcprh.wrotapodlasia.pl
|
dzieci, kobiety, mężczyźni (niezależnie od kryterium dochodowego, osoby i rodziny potrzebujące wsparcia) |
6 |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Hajnówce |
Poradnictwo z zakresu pomocy społecznej, w sprawach przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w sprawach rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, poradnictwo socjalne |
ul. A. Zina 1 17-200 Hajnówka
|
Tel. 856823195 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. – pt. w godz. 730 – 1530 |
www.gops.ug.hajnowka.wrotapodlasia.pl |
Osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, mieszkańcy gminy |
7 |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narewce |
Poradnictwo rodzinne, w zakresie pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w ramach interwencji kryzysowej, dla bezrobotnych, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, |
ul. Białowieska 1 17-220 Narewka
|
tel. 85 682 98 80 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
każdy czwartek w godz. 10 00 – 11 00 |
www.narewka.pl |
mieszkańcy Gminy Narewka |
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I INNYCH UZALEŻNIEŃ |
|||||||
8 |
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Hajnówce |
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizuje zadania zawarte w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu. Podejmuje także czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego |
Hajnówka, ul. A. Zina 1 pok. 14
|
tel. 85 682 64 40 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. – pt. 730-1530
|
e-mail: w_joanna@wp.pl |
Mieszkańcy miasta Hajnówka |
9 |
Punkt Konsultacyjny dla osób doznających przemocy domowej, poradnictwo, wsparcie, współpraca z innymi instytucjami. |
Pomoc osobom i rodzinom, w której występuje przemoc |
Hajnówka, ul. A. Zina 1 pok. 14 HAJNOWSKIE STOWARZYSZENIE ABSTYNENTÓW I RODZIN KLUB ABSTYNENTA „DĄB" ul. Ks. Wierobieja 18 (2 piętro) 17-200 Hajnówka |
tel. 85 682 64 40, 791 236 377
(koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora)
|
W zależności od potrzeb po zapisie telefonicznym |
https://pl-pl.facebook.com/stowarzyszeniedabhajnowka/ |
Mieszkańcy miasta Hajnówka |
10 |
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „ Niebieska linia” |
- wsparcie - pomoc psychologiczna, - informacja o najbliższym miejscu pomocy w problemach przemocy domowej |
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Al. Jerozolimskie 155 02-326 Warszawa |
800 120 002
Bezpłatna infolinia |
pn. – sob. godz. 800–2200 ndz. i święta godz. 800–1600 |
www.niebieskalinia.info
biuro@niebieskalinia
|
Dla osób doświadczających przemocy domowej
|
INTERWENCJA KRYZYSOWA |
|||||||
11 |
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Hajnówce |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Hajnówce ul. 11 Listopada 4 17-200 Hajnówka |
tel. 85 682 95 91 |
24 godzina na dobę przez 7 dni w tygodniu |
www.bialystok.uw.gov.pl kppspha@straz.bialystok.pl |
Świadek zagrożenia kryzysowego |
12 |
Centralne Zarządzanie Kryzysowe |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa Rakowiecka 2A 00-993 Warszawa |
Całodobowy dyżur: (22) 785 700 177 e-mail: dyzurny@rcb.gov.p |
24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu
|
http://rcb.gov.pl/zarzadzanie-kryzysowe/ poczta@rcb.gov.pl |
Świadek zagrożenia kryzysowego Osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego |
13 |
Powiatowy Urząd Pracyw Hajnówce |
Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 i 1149) |
ul. Piłsudskiego 10A 17-200 Hajnówka |
tel. 85 682 96 10 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) fax. 85 682 96 11 |
pn. – pt. w godz. od 800 do 1400 |
www.puphajnowka.pl e-mail: biha@praca.gov.pl |
Mogą korzystać: - zarejestrowani -poszukujący pracy - pracodawcy |
14 |
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku |
Udzielanie informacji o usługach urzędów pracy |
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna 22 15-354 Białystok |
85 749 72 00 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. 730 – 1600 wt. – pt. 730 – 1530
|
http://wupbialystok.praca.gov.pl sekretariat@wup.wrotapodlasia.pl |
Mogą korzystać: - zarejestrowani -poszukujący pracy - pracodawcy |
15 |
Infolinia Urzędów Pracy - Zielona Infolinia |
Pod tym numerem udzielane są informacje o usługach urzędów pracy. |
Urząd Pracy. Ciepła 20 . 15-472 Białystok.
|
19 524 (z Polski) +48 22 19524 (z zagranicy) Koszt zgodnie z taryfą operatora. |
pn.- pt. godz. 800-1800
|
www.zielonalinia.gov.pl
biuro@zielonalinia.gov.pl |
Mogą korzystać: - zarejestrowani -poszukujący pracy - pracodawcy |
DLA OSÓB POKRZYWDZONYCH PRZESTĘPSTWEM |
|||||||
16 |
Ośrodek Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem w Hajnówce |
pomoc prawna pomoc psychologiczna |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Hajnówce ul. 11 Listopada 24
|
tel. 795 676 593 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. 13 00 - 2000 wt. – pt. 9 00 – 16 00 sob. 800 – 1200 |
http://pryzmat.org.pl pokrzywdzeni.hajnowka@pryzmat.org.pl |
osoby pokrzywdzone przestępstwem i członkowie ich rodzin |
PRAWO KONSUMENCKIE |
|||||||
17 |
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Hajnówce |
Ochrona praw konsumenckich |
ul. A. Zina 1 17-200 Hajnówka
|
tel. 85 682 30 45 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. – pt. 800 - 1500 |
www.powiat.hajnowka.pl rzecznik@powiat.hajnowka.pl |
Prawo konsumenckie |
18 |
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Ochrona praw konsumenckich |
UOKiK Pl. Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa |
Infolinia konsumencka (prowadzona przez Federację Konsumentów) 801 440 220, 22 290 89 16. Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
pn.- pt. godz. 800-1800
|
https://www.uokik.gov.pl/
porady@dlakonsumentow.pl
|
Prawo konsumenckie |
PRAWA DZIECKA |
|||||||
19 |
Rzecznik Praw Dziecka – dziecięcy telefon zaufania . |
Ochrona praw dziecka |
Biuro RPD Przemysłowa 30/32 00-450 Warszawa tel.: (22) 583 66 00 . fax.: (22) 583 66 96. pn.-pt. godz.08.15-16.15. |
800 121 212 Bezpłatna infolinia |
pn.- pt. godz. 815-2000. (dzwoniąc po godzinach i w dni wolne można opisać problem i zostawić kontakt do siebie, a doradcy oddzwonią) |
https://brpd.gov.pl
rpd@brpd.gov.pl |
Sprawy przemocy, relacji rówieśniczych, szkolnych i rodzinnych. Może dzwonić każdy, kto doświadcza problemu lub jest świadkiem. |
PRAWA PACJENTA |
|||||||
20 |
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Hajnówce |
Prawa pacjenta |
pełnomocnik ds. Praw Pacjenta SP ZOZ w Hajnówce, ul. Doc. Adama Dowgirda 9 tel. 85 682 92 95 |
tel. 85 682 92 95 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora)
|
pon., śr. i pt. 1300 do 1430 wt. i czw. 800 do 1000 |
prawapacjenta@spzoz.hajnowka.pl |
Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym |
21 |
Narodowy Fundusz Zdrowia – Podlaski Oddział Wojewódzki w Białymstoku
|
Uprawnienia ubezpieczenia zdrowotnego: - prawa pacjenta - leczenie w kraju i poza granicami - kolejki do świadczeń |
ul. Pałacowa 3 15-042 Białystok
|
Telefoniczna Informacja Pacjenta 800 190 590 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora)
|
pn.-pt. 800-1600 (w poniedziałki sala obsługi interesanta czynna do godz. 1700) |
www.nfz-bialystok.pl
sekretariat@nfz-bialystok.pl |
Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym |
22 |
Rzecznik Praw Pacjenta
|
Ochrona praw pacjenta
|
Biuro RPP ul. Młynarska 46. |
800 190 590 Bezpłatna infolinia Zapisy na poradę osobistą: rezerwacja@rpp. gov.pl lub (22) 532 82 43 |
pn. - pt. godz. 800-2000
|
https://www.bpp.gov.pl
kancelaria@rpp.gov.pl
|
Z porad może korzystać każdy kto ma poczucie łamania praw pacjenta
|
23 |
Narodowy Fundusz Zdrowia- Centrala |
Uprawnienia ubezpieczenia zdrowotnego: - prawa pacjenta -leczenie w kraju i poza granicami -kolejki do świadczeń |
Narodowy Fundusz Zdrowia Grójecka 186 02-390 Warszawa
|
Infolinia Centralna 800 392 976 (*) 22 572 60 42 (**) (*) połączenia bezpłatne (**) koszt zgodnie z taryfą operatora Także każdy oddział NFZ posiada własną infolinię |
pn.- pt. godz. 800-1600 |
http://www.nfz.gov.pl
infolinia@nfz.gov.pl
|
Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym |
24 |
Rzecznik Praw Osób Niepełnosprawnych |
Ochrona praw osób niepełnosprawnych |
SIEDZIBA ul. Żurawia 4 A, Telefon (22) 461 60 00 KORESPONDENCJA Nowogrodzka 1/3/5 |
801 801 015 Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora
|
pn.-pt. godz. 800-1700
|
http://www.niepelnosprawni.gov.pl
sekretariat.bon@mrpips.gov.pl |
Z porad mogą korzystać osoby niepełnosprawne, ich rodziny oraz organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych |
PRAWO UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH |
|||||||
25 |
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w Hajnówce |
Ubezpieczenia społeczne |
ul. Armii Krajowej 16 17-200 Hajnówka
|
tel. 85 682 95 10
|
pn. 800- 1800 wt. – pt. 800 - 1500 |
www.zus.pl |
Adresaci porad: - ubezpieczeni - płatnicy - lekarze |
26 |
Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych |
Zakres informacji: - pomoc techniczna - składki - renty - emerytury |
Klienci mogą skorzystać z pomocy pracowników w Centrum Obsługi Telefonicznej lub podczas wizyty osobistej w placówce jak wyżej. Nr centrali : (22) 667 10 00. |
(22) 560 16 00 Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora. |
pn. – pt. godz. 700 – 1800
|
http://www.zus.pl/o-zus/kontakt/centrum-obslugi-telefonicznej-cot-
cot@zus.pl
|
Adresaci porad: - ubezpieczeni - płatnicy - lekarze
|
PRAWO PRACY |
|||||||
27 |
Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku |
Porady z zakresu prawa pracy
|
ul. Fabryczna 2 15-483 Białystok
|
85 678 57 00 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora). PORADY PRAWNE z telefonów kom.: 459 599 000 z telefonów stacj.:801 002 006 w dni robocze w godz. 9.00-15.00 udzielane osobiście ul. Fabryczna 2, pok. 102, Białystok |
pn. 800-1700 wt.-pt. 800-1510 |
kancelaria@bialystok.pip.gov.pl |
Porady z zakresu prawa pracy |
28 |
Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) |
Porady z zakresu prawa pracy.
|
Główny Inspektorat Pracy tel. 22 391 82 15 |
801 002 006 (dla tel. stacj.) 459 599 000 (dla tel. kom.) Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora. Uwaga!!! naliczane są koszty za czas oczekiwania na połączenie. |
pn. – pt. godz. 900 – 1500 |
www.bip.pip.gov.pl,
kancelaria@gip.pip.gov.pl |
Porady z zakresu prawa pracy |
PRAWO PODATKOWE |
|||||||
29 |
Urząd Skarbowy w Hajnówce
|
Informacje podatkowe dot. PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, |
ul. 3 Maja 34 17-200 Hajnówka |
85 682 00 04 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora) |
pn. 730-1800 wt.- pt.730-1530 |
http://www.podlaskie.kas.gov.pl |
Z porad może skorzystać każdy podatnik
|
30 |
Krajowa Informacja Skarbowa |
Informacje podatkowe dot. PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc.
|
ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała
|
801 055 055 (z tel. stacj.) 22 330 03 30 (z tel. kom.) +48 (22) 33 00 330 z tel. zagr. Koszt zgodnie z taryfą operatora |
pn.- pt. godz. 700-1800
|
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kip-czyli-krajowa-informacja-podatkowa |
Z porad może skorzystać każdy podatnik
|
DLA OSÓB BĘDĄCYCH W SPORZE Z PODMIOTAMI RYNKU FINANSOWEGO |
|||||||
31 |
Rzecznik Finansowy. (Ubezpieczonych) |
Prawa ubezpieczonych |
Biuro Rzecznika Finansowego Al. Jerozolimskie 87 02-001 Warszawa.
|
Ubezpieczenia gospodarcze (22) 333 73 28 Ubezpieczenia Społeczne, OFE ZUS (22) 333 73 26 lub (22) 333 73 27 Ubezpieczenia bankowe i rynku kapitałowego (22) 333 73 25 |
pn.-pt. godz. 800 1800 pn.-pt. godz.1100-1500
pn.-pt. godz. 800-1600 |
https://rf.gov.pl/kontakt biuro@rf.gov.pl Porady e-mail: porady@rf.gov.pl (czas oczekiwania na odpowiedz e-mailową ok.2 tygodni) |
Osoby ubezpieczone i w sporze dotyczącym ubezpieczeń
|
INNE |
|||||||
32 |
WWW. OBYWATEL.GOV.PL |
Informacje i usługi przyjazne obywatelom portal Ministerstwa Cyfryzacji |
|||||
33 |
Rzecznik Praw Obywatelskich |
Ochrona praw obywatelskich |
Biuro RPO Al. Solidarności 77. 00-090 Warszawa |
800 676 676 . Połączenia bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych |
pon. godz. 1000-1800 wt.- pt. godz. 800-1600 |
https://www.rpo.gov.pl
biurorzecznika@brpo.gov.pl |
Może zgłosić się każdy, kto uważa, że jego prawa są naruszone |
CZĘŚĆ II. NIEODPŁATNA POMOC prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie (wg art. 8a ust. 1 pkt 2):
Zapisy na wizyty pod numerem telefonu: 85 682 48 36, osobiście w pok. Nr 9 Starostwa Powiatowego w Hajnówce od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30 lub pod adresem e-mail: sprawy.spoleczne@powiat.hajnowka.pl.
Z porad może skorzystać każda osoba, której nie stać na odpłatną pomoc prawną i która złoży stosowne oświadczenie.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
Lp. |
Prowadzący |
Adres |
Dni i godziny |
SPECJALIZACJA (o ile określono) |
Lokal dogodny dla osób na wózkach inwalidzkich |
Dane kontaktowe |
www |
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA |
|||||||
1 |
Punkt Adwokatów |
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 8 lok. 9, 17-200 Hajnówka |
poniedziałek – piątek godz. 8 00 – 12 00 |
nie określono |
tak |
tel. 85 682 48 36 |
http://bip.st.hajnowka.wrotapodlasia.pl/bezplatna_pomoc_prawna/ |
2 |
Punkt Stowarzyszenia SURSUM CORDA |
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 8 lok. 9, 17-200 Hajnówka |
poniedziałek - środa godz. 1200 - 1600 |
nie określono |
tak |
tel. 85 682 48 36 |
http://bip.st.hajnowka.wrotapodlasia.pl/bezplatna_pomoc_prawna/ |
Urząd Gminy ul. Białowieska 1 17-220 Narewka |
czwartek godz. 1200 - 1600 |
||||||
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE |
|||||||
1 |
Punkt Stowarzyszenia SURSUM CORDA |
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 8 lok. 9, 17-200 Hajnówka |
piątek godz. 1200 - 1600 |
nie określono |
tak |
tel. 85 682 48 36 |
http://bip.st.hajnowka.wrotapodlasia.pl/bezplatna_pomoc_prawna/ |
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2023 r. poz. 20), udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może odbywać się poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, tj. w miejscu zamieszkania, w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się, w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, przez telefon lub przy użyciu wideokonferencji, po umówieniu terminu wizyty pod wskazanym wyżej nr telefonu lub adresem e-mail wskazując preferowany sposób udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które zgłoszą potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, wraz ze wskazaniem okoliczności uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.